úterý 2. dubna 2013

Jatka č. 5

Když si můj muž smutní začíná číst knihu Tři kamarádi.  Vlastně by se docela dobře dalo říct, že když čte zmíněnou knihu tak vím, že mu není lehko. Když je nedobře mě, čtu Miluj bližního svého.
I tak může vypadat partnerská symbióza :o)
Tentokrát, při nekonečném třídění našich knih jsem vylovila z vysoké hromady jednu s názvem Jatka č. 5.
Zatím jediná nalezená, ještě by se měla někde válet Snídaně šampiónů,  společně ...doufám...s knížkou Groteska  a   Mechanické piano.
Vše můj top autor  Kurt Vonnegut. 
Ale zpět k této útlé knížce. Vlastním ji tak dlouho, že nepamatuje balení do denníku Metro, nepamatuje ani balení do starého vánočního papíru. Je tak stará, že pamatuje balení do igelitového ubrusu.
Nečetla jsem ji dobrých patnáct let. A náhoda tomu chtěla, že mi uvízla zrovna nyní v ruce. Je dobře si připomenout zločiny, nepěkné skutky a  pardoxy skutečné války, když jeden řeší svou nicotnou v míru v teple domova.  A potom. Po přečtení této skvělé věcičky si říkám, že když člověk má šanci prožít svůj život taknějak od A do Zet, rozuměj užít si mládí, najít lásku,  založit rodinu, mít děti a  dál a dál, těšit  se z vnoučat a tak dále a tak dále..prostě až po to zet, je to vlastně obrovské štěstí.
To si myslím. A tím  jsem našla svůj  klid.
A  můj muž pod vlivem mého nadšení pro autora (i ten klid)  obstaral film  Matka noc.
Moc povedené. Moc povedená symbióza :o) A potom, troufám si tvrdit ...životní role Nicka Noltna.
A na závěr 8 rad pro psavce :
  1. Využijte čas naprostého cizince takovým způsobem, aby si dotyčný či dotyčná nemysleli, že ho zbytečně promrhali.
  2. Nabídněte čtenáři aspoň jednu postavu, které by mohl fandit.
  3. Každá postava by měla něco chtít, byť třeba jen sklenici vody.
  4. Každý věta musí udělat jednu ze dvou věcí - poodhalit postavu nebo posunout děj o kousek dál.
  5. Začněte co nejblíž u konce.
  6. Buďte sadista. Ať jsou vaše postavy sebehodnější a sebenevinnější, proveďte jim něco hrozného, aby čtenář viděl, z jakého jsou těsta.
  7. Pište tak, abyste potěšili jen jednoho člověka. Když otevřete okno a začnete objímat celý svět, váš příběh dostane zápal plic.
  8. Nabídněte svým čtenářům co nejvíc informací v co nejkratší době. K čertu s napětím. Čtenáři by měli být v obraze do takové míry, že by byli schopni příběh dokončit sami, kdyby náhodou posledních pár stránek sežraly myši.

(tabatěrka z Bagomba Kurt Vonnegut)

14 komentářů:

  1. 8 dokonalých rad... To se mi líbí :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Ty rady jsou krásně formulované! Neznala jsem je, moc děkuju.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. a já neznala tvůj velice zajímavý blog, to musím napravit :o)

      Vymazat
  3. Všechno se mi líbí a rady..píšu :) teda kopíruji!

    OdpovědětVymazat
  4. Aranelko, já čtu Remarquovi Stíny v ráji, když mám splín.

    se mi vybavuje, jak popisuje, jako ho vůně pečených jablek a cibule zachránila od nečernějších myšlenek...

    OdpovědětVymazat
  5. Symbioza vás dvou (myslím tebe a Pepy)je obdivuhodná nebo snad záviděníhodná? Mým záchraným kruhem jsou také Tři kamarádi od Remarque. A Lydi, fotečku č.3 si z dovolením půjčím, na nástěnku ,-), i brýle jsou gut!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Radko děkuji:o) fotečku si půjč, jakou chceš...ty můžeš :o)

      Vymazat
  6. Bezvadný. Já čtu Marguerite Durasovou, ale zatím jsem nenašla nikoho, kdo ji čte v těžkých chvílích taky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Lucie nejlepší je nemít žádné těžké chvíle :o)
      A od Durasové nemám asi nic. Viděla jsem jen film Hirošima má láska

      Vymazat